lördag 23 oktober 2010

Surdeg is da shit

Det var storbak i skogen häromdan. Herrn skulle bjuda på fredagsfrukost på jobbet, så jag passade på att testa fler recept. Brödet längst till vänster är ett sånthär, bra med ett säkert kort också.


Det runda brödet är ett av de recepten i boken provbakade, nämligen Valnötsbrödet.
Det är ett vilaochvikaröd, med vetemjöl, rågmjöl och lite honung i. Och massor av valnötter.
Ett riktigt bra bröd, valnötsbröd känns lyxigt och är ordentligt mättande, skorpan blev knaprig och bra, fantastiskt bröd till en god macka med smör och salami. Men som alltid med smaksatta bröd, det är inget man skulle vilja ha varje dag, som sitt vardagsbröd. Detta ska jag baka när man ska bjuda goda vänner på gott mack-fika, eller till födelsedagsfrukosten.


Men det här brödet!!! Detta skulle jag nog kanske välja om jag bara fick välja ett enda bröd som jag fick baka varje dag. Från boken, förståss, bakas med en fördeg med surdeg som får stå över natten, och sen bakas det som ett vilaochvikabröd.
Levain på rågsur har allt ett riktigt bröd ska ha. Perfekt knaprig och krackelerad skorpa, segt, luftigt inre med stora hål, lite syra i smaken och blir nästan bara godare efter nån dag.
Jag har ju gravt försummat min surdeg rätt länge, och därför har det de senaste månaderna bara bakats bröd utan surdeg. Goda sådana, javisst, men nu när jag smakade på detta insåg jag hur himla mycket godare surdegsbröd är. Så är det bara. Surdegsbröd is da shit.

1 kommentar:

designofluna sa...

Vad gott med nybakat bröd....åhhhh....
Kolla in på min blogg om du vill, där har jag en tävling där du kan vinna en valfri Lunafigur!
Kram Malin