lördag 16 oktober 2010

Rågisar

Nästa bröd ut blev Rågisar, ett långjäst bröd med frön och russin i. Vi skulle ha fyra grannbarn över på middag, det är ju alltid osäkert vad de gillar för mat, så jag gjorde en dubbel sats av dessa för utfyllnad. Nu visade det sig att den slukade den Philadelphia- och ruccolafyllda laxen med god aptit, men brödet fick mycket beröm det med!
Originalreceptet innehåller russin, solroskärnor och linfrön. När jag startade degen hade jag inga linfrön i skafferiet, så det fick bli oskalade sesamfrön istället och russinen struntade jag i, för det är faktiskt inte gott med russin i bröd.
Degen blev redan vid blandningen jättelös, och när den skulle klickas ut på plåten flöt den ut en hel del, så nästa gång ska jag nog ha i lite mer vetemjöl.
Till sist resulterade det i alla fall i ett gott, saftigt bröd med rejäl rågsmak och seg och knaprig yta.

Inga kommentarer: