måndag 8 augusti 2011

Bloggtystnad



Det har varit tyst på bloggen, länge. Inte för att jag inte sytt, inte för att jag inte bakat, inte för att jag inte lagat mat. Utan för att jag haft väldigt mycket annat omkring mig under höst och vår, svårt sjuka anhöriga och en jobbsituation med massor av pendling.
Också har jag inbillat mig att jag har ju ändå ingen som läser bloggen, så det är ju ingen som märker det i alla fall. Men så har det kommit en kommentar här och en kommentar där och nyss kom en som beklagade sig över att jag aldrig skrev och att hon saknade mina inlägg, och då blev jag så glad, så glad. Så nu tar jag vid ungefär där jag slutade.Vi bor ju alldeles mitt i svampskogen, och det är inte många metrar till ett par rätt välförsedda svampställen. Jag älskar all svamp, men är total analfabet vad gäller att hitta de små raringarna. Desto bättre att jag har en make som är i det närmaste svampmaniker, han får nåt vilt i blicken varje höst. Här kommer bårt favoritsätt att tillreda svampen för tillfället!

Ugnsgratinerad skoggsvamp med Västerbottensost

Dela svampen i lite större bitar, hetta sedan upp en skvätt vatten tillsammans med svampen i en panna och låt koka in. Lägg i en liten klick smör och fräs svampen lätt, salta och peppra. Häll i en ugnssäker form, häll på grädde så det nästan täcker svampen och riv över ordentligt med Västerbotten eller annan smakrik ost. Vill man kan man hälla i en kapsyl sherry också. Gratinera i ugnen tills grädden kokat in (ca 20 min???) Ät och njut

2 kommentarer:

Y sa...

åh gud så gott! Får man sånt om man invadera?
*ler vackert*
PS, good 2 c u

Familjen skogstokig sa...

Om man ska få svamp måste man tala snällt med herrn först, så han plockar svampen. Och på ert nära förestående besök vankas det annat, dock likaledes närproducerat.