måndag 15 augusti 2011

Frun blandar recept

Det är lite höst i luften nu, och tröskorna tuggar på ute på fälten, men jag passade på att göra en dessert i lördags som är en vild kombo av tre olika recept egentligen och som är som sommaren i en skål. Ursprungsidén kommer från Husmorsorna (ni läser väl!!! oslagbar matblogg) och sen lite Leila och sen ett recept från Sonja, en släkting i norr.

Kompott (lite modifierat Husmorsornarecept)
6 nektariner
500g hallon
2 dl muskovadosocker
2 stora kanelstänger
2 vaniljstänger

Kärna ur och dela nektarinerna lite grovt, sjud sedan alltihop tills nektarinerna blivit riktigt mjuka. Ta upp vaniljstängerna och skrapa ur fröna som du häller tillbaka i kompotten. Koka upp igen en liten stund,låt kallna.

Nötströssel

3-4 dl nötter, tex hasselnöt och mandel. Mandelspån funkar också
0,5 dl socker
1 tsk kanel
1 äggvita
lite salt
cayennepeppar

Rör ihop allt, bred ut på ett bakplåtspapper. Rosta i ugn (225 grader) i ca en kvart, låt svalna och hacka grovt

Yoghurtjox

50/50 rörd turkisk yoghurt och vispad grädde blandas med valfri mängd vanilj och florsocker. (jag gillar när det är syrligt, så jag brukar ta rätt lite)

Varva kompott, strössel och jox.

Här är den allra sista skvätten som jag åt upp ikväll. Då var nötströsslet slut och jag smulade lite pepparkaka över. Det gick också väldigt bra.

Och jo, jag labbar med utseendet på bloggen. Hav förtröstan, nån gång blir det bra.


Inga kommentarer: