söndag 4 oktober 2009

Foccaciavarianten

På bilden i det förra inlägget fanns ju också en Foccacia, som jag mixtrade ihop idag för att bjuda på på jobbet imorgon. Det var en ren chansning, och man kan nog säga att den var en av de mest lyckade chansningarna jag gjort i min bagarkarriär, och självklart måste jag dela med mig!

Skogstokig Foccacia

degen från förra inlägget
Kalamataoliver
Olivolja
flingsalt

Utgå från receptet i förr inlägget, till det är dags för utbakning. då formar man bröden på samma sätt, men lägger dem sedan i en form som är ORDENTLIGT smord med olivolja, sparsamhet är inte en dygd här. formen ska vara större än själva brödet, foccacia ska ju flyta ut och bli lite tunnare. Jag använde en vanlig lite mindre gratängform.

På med bakduk, in i kylen tills nästa dag.

Efter jobbet, dag 3

Sätt ugnen på 275 grader.

Brödet har under natten torkat lite på ytan, så använd en lite kniv och gör små fickor som du sticker in oliver i. Goda, svarta kalamata, förståss. Jag köper med kärnor, det är lätt att kärna ur dem om man bara rullar dem lite med handen mot en skärbräda.
Pensla med rejält med olivolja, har du gjort rätt igår finns en hel del kvar i formen!
Strö över torkad rosmarin och flingsalt.

In i ugnen.
Efter 10 min, sänk värmen till ca 240 grader.
Grädda tills den är gyllenbrun och fin.

Ät som den är, eller med lite färskost med hackade örter i.

Inga kommentarer: