torsdag 8 januari 2009

Den bästa skafferimaten!


Den absolut bästa maten "när man inte hunnit handla" är Bordellpasta, eller vår variant av den välkända Pasta puttanesca. Vi äter detta ofta, och har alltid ett par portioner i frysen, till matlåda, eller som bas till hemgjord pizza, det blir jättegott
Nån gång i tidernas begynnelse använde jag ett recept när jag lagade detta, men det finns inte kvar. Men ungefär såhär gör jag;

En jättestor sats (middag 3 pers, plus flera frysportioner)

Fyra röda lökar, hackade
2 brk sardeller
6 brk tomatkonserv, bäst blir det med hela plommontomater, men vanliga krossade funkar
2 brk svarta oliver delade
1 dl kapris
1 dl tomatpure
1-2 st peperoncino
olivolja

Hetta upp några rejäla skvättar olivolja och fräs sardellerna i den tills de nästan smält. Lägg i löken och fräs denna mjuk.
Tillsätt resten av ingredienserna, dela tomaterna lite om du använder hela. Låt puttra tills smakerna "gift sig", gärna mer än en halvtimme. Servera med god pasta, riven parmiggiano och hackad persilja.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag som just funderade på vad jag skulle kunna åstadkomma till middag utan att gå och handla med alla barn och ingen bil!
Nästa fråga blir nu om jag kan lura barnen att äta sardeller...brukar inte gå så bra, men de är ju rätt väl gömda här!
tack för tipset!

Familjen skogstokig sa...

sardellerna märks inte i denna såsen, de mosas sönder och smälter helt och ger bara bra sälta åt det hela.

Anonym sa...

M! Det här lät fantastiskt gott!!! Ska definitivt testas, tack!