söndag 4 september 2011

Kött och potatis och sås


Kombon ovan känns i min värld rätt tråkig, men jag är gift med en karnivor av stora mått, så det är ju bara att gilla läget och försöka skoja till det så mycket man kan. Och just denna dagen för ett par veckor sedan lyckades jag jättebra!
Herrn fyllde år och önskade sig en redig köttbit-det blev biff från Stora Ekeby, som vanligt. Till detta Gjorde jag en ordentlig rödvinssås och så potatisen på bilden, och mitt bästa kryddsmör.

Pepparrots och Västerbottengratäng

1 kg potatis, skalad och skivad i centimetertjocka bitar
mjölk eller grädde
En rejäl bit pepparrot, riven
Västerbottensost, riven
smördegsark
Häll potatis och pepparrot i en stor gryta, häll mjölk/grädde över så det täcker , salta lätt. KOka upp och sjud en liten stund.

Klä en stor form alternativt små portionsformar med smördeg, plocka sedan upp potatisskivorna med hålslev ur mjölken och varva dem och riven ost ovanpå degen. Häll lite av såsen över på slutet och toppa med riven ost. In i ugnen, ca 200 grader och gratinera tills potatisen är mjuk.

Bästa kryddsmöret

Smör, helst rumsvarmt
hackad persilja
Riven Västerbottensost
Flingsalt.

Mixa alltihop. salta lite extra om du vill. Förförande gott till kött, eller på en god knäckebrödsbit 



Inga kommentarer: