torsdag 12 februari 2009

Mer bröd

Brödprojektet går framåt med stadiga steg, och jag håller löftet om köpebröd än så länge. Det enda köpta som kommit över tröskeln sen jag föresatte mig att baka själv är en påse hamburgerbröd, för det önskade Fjant sig till sina födelsedagshamburgare, och ett paket formfranska, när samme Fjant hade magsjuka. Surdegarna gär rätt kass, faktiskt, men jag har en burk med vildjäst i kylen nu, som ska testas med ett Levainrecept inom kort. I väntan på detta har jag hittat ett jättebra recept på ett bröd med linfrö och havre, som får riktigt bra, knaprig skorpa om man håller det utanför plastpåsen.


Havrebröd med linfrö, 2 st

1/2 paket à 50 g jäst,
5 dl vatten,
2 tsk salt,
2 msk olja,
3 dl havregryn,
1 dl linfrö, det ska egentligen vara krossat men funkar lika bra med helt
540g vetemjöl special

Gör så här:
Rör ut jästen i lite av det kalla vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt, olja, havregryn och linfrö. Rör om och låt svälla cirka 15 minuter. Tillsätt sedan vetemjölet. Arbeta degen cirka 5 minuter i maskin eller minst 10 minuter för hand. Låt jäsa övertäckt cirka 1 timme.
Dela degen i 2 delar. Forma till runda eller ovala bröd. Lägg degen på en bakpappersklädd plåt. Låt jäsa cirka 30 minuter på ett bakplåtspapper.

Skåra bröden med en vass kniv. Mjöla ev brödytan innan den sätts in för gräddning.

För att få en bra skorpa, värm ugnen med en plåt i till 275 grader. Skjutsa in bröden på den heta plåten och ställ gärna en långpanna med lite vatten i botten av ugnen. Dra ner termostaten till 255. Efter 10 min, vädra ut ev kvarvarande ånga, och gör detta eventuellt två-tre gånger till under gräddningen. Stick en stektermometer i brödet, och ta ut dem vid 98 grader. Lägg bröden på galler att kallna utan bakduk.


När man sen ska äta av det här brödet några dagar har jag tagit Martins tips om att helt sonika förvara det stående på en skärbräda med snittytan neråt så hålls det knaprigt och gott i flera dagar

Inga kommentarer: