fredag 22 februari 2008

Jeans



Till sist färdigställda jeans, i mitt eget tycke blev de jättebra. Linningen är ju alltid lite klurig att få till, men det blev rätt bra.
Mönster; Ottobre 1/2008, strl 104, men sydde med 1,5cm sömsmån fast jag klippt med 1 cm. Rätt så exakt en 104, passade perfekt till Fjant. La till rejält på längden, och kan nog ta i lite mer ändå.
Tyg; Lätt stetchig denim, köpt på syfestivalen, ca 70 cm. Återanvänd dragkedja, illgrön stickningstråd.
Maskin; Sömmar med overlocken, 4trådig, trådspänning 4-5 rakt över, funkat finfint. Stickningar med Pfaffen
Tid; Svårt att säga, en fyra-fem timmar effektiv tid kanske, exklusive tillklippning. Linningen tog helt klart mest tid, sen blev det lite sprättande också, förståss.

5 kommentarer:

Annelie sa...

Skitsnygga!!

Anonym sa...

Verkligen skitsnygga jeans! Tycker absolut du skall vara supernöjd med dem. Precis vad jag skulle behöva fylla på med i mina söners garderober nu inför båren. Nu har de mest joggisar och velourbrallor att springa omkring i och snart ingenting alls för båda de "stora" har hastigt och lustigt rännt iväg i längd. Får nog ta tag i det där snart ;-)

Familjen skogstokig sa...

tacktack! :-) Modellen är verkligen jättebra, så jag skulle tro att det kanske blir ett par till framöver, blir helbra som busbyxor att ha ute på dagis. Kanske ett par i bävernylon?

Unknown sa...

Väldigt snygga! Och så himla snygga stickningar du fått till! (Det är svårt tycker jag)
Nåja, nu kan jag ju sy likadana till den egna fjanten här hemma, har tidningen... Tyvärr har han jeans så det räcker :-( Bävernylon var en bra idé!

Familjen skogstokig sa...

Jag har en pressarfot helt i plexiglas som jag använder när jag gör stickningar, då är det mycket lättare att få dem jämnt och snyggt, när man ser hela sömmen.