onsdag 19 oktober 2011

Bildtorka

Min kamera, eller rättare sagt min blixt, har förpassats till sällare marker, och därför är det lite ont om inlägg här-jag tycker det är så himla trist med bildlösa inlägg. Men nåt litet recept ska jag väl klämma ur mig ändå. Hösten har slagit till med full graft, och då hamnar jag alltid i gryt och långkoksmode. En söndag för några veckor sedan pysslades följande gulaschvariant fram

Skogstokig älggulasch.

Älgkött (eller nöt) av valfri art, skuret i bitar
Sidfläsk
Paprika i massor, minst 2 gröna, 2 röda, 2 gula
Grovt hackad röd lök
Salviablad, 5-10 st
Vitlök
Vatten
Vin, vitt eller rött efter smak
Paprikapulver
Röd chili, hackad
Om man vill lite valfria rotfrukter i bitar

Stek löken mjuk tillsammans med vitlök och salvia i massor av smör. Lägg till sidfläsket.
Bryn köttet, och strö mjöl över, rör om. På med massor av paprikapulver, minst 5 msk. Häll ihop alltihop i en gryta och tillsätt paprikabitarna (och ritfrukterna om man vill ha det). Salta och peppra ordentligt. Täck med en blandning av vatten och vin, låt koka upp. På med ett lock, och ställ grytan i ugnen på ca 125grader. Låt stå tills köttet är alldeles mört, och faller sönder i bitar, det brukar ta ca 3-4timmar.
Smaka av, eventuellt behövs lite fond eller liknande. Servera med matlagningsyougurt smaksatt med bladpersilja och vitlök, och ett gott bröd.

Inga kommentarer: